Jäsentarinat

Tällä sivulla yhdistyksemme jäsenet kertovat kukin oman tarinansa yhdistyksen jäsenenä. Kerromme, mitkä asiat koemme niin tärkeiksi ja antoisiksi, että haluamme olla ja pysyä yhdistyksen jäsenenä.

Riikka Kontio - yhdistysaktiivi

Olen ollut yhdistyksen jäsen lähes koko työurani ajan. Alkuun nautin "rivijäsenenä" muiden järjestämistä tapahtumista ja yhdistyksen suomista eduista, kunnes heittäydyin mukaan yhdistyksen luottamustehtäviin. Ensin minut houkuteltiin mukaan johtokuntatyöskentelyyn ja siitä edelleen jaoston puheenjohtajaksi ja edelleen yhdistyksen hallitukseen, jonka aikana toimin myös Tulevaisuustoimikunnan vetäjänä.

Allekirjoitan täysin minulle lausutun lupauksen, että toimiminen luottamustehtävissä antaa enemmän kuin ottaa.

Aktiivinen toimiminen yhdistyksessä antaa niin paljon uutta osaamista, motivaatiota ja sisältöä työhöni, että eihän tästä touhusta voi pois olla! Yhteistyö fiksujen kollegojen kanssa rikastuttaa elämää ja tarjoaa valtavasti oppimisen mahdollisuuksia. Jaan vastavuoroisesti omaa osaamistani yhdistyksen ja muiden jäsenten hyväksi. Yhdistystoiminta on myös hyvä harjoituskenttä testata erilaisia ammatillisia taitoja ja onnistumiset kasvattavat ammatillista itsetuntoa. Uskallan myös työssäni ottaa vastaan uusia haasteita - ja niitä myös annetaan, kun on näyttöjä osaamisesta.

Motivaattorina aktiiviseen rooliini yhdistyksessä on itsensä kehittäminen ja vaikuttamismahdollisuudet yhdistyksen kehittämiseen yhä paremmin jäseniä palvelevaksi. Yhdistys on tarjonnut minulle mahdollisuuden harjoitella esimerkiksi strategista suunnittelua, johtamista, budjetointia ja talousseurantaa, artikkelien kirjoittamista, webbisivujen, blogin sekä sosiaalisen median kanavien ylläpitämistä, koulutussisältöjen suunnittelua ja monenlaista muuta taitoa, mistä on ollut sittemmin hyötyä myös päivätyössäni.

Näiden lisäksi olen saanut niin toiminta-alueellani kuin valtakunnallisestikin ainutlaatuisen verkoston yhteyksiä ja ystäviä. Meillä on yhdistyksessä upeita jäseniä ja ammattilaisia, joiden kanssa on aidosti ilo toimia yhdessä.

Rohkaisen muitakin jäseniä kokeilemaan toimimista erilaisissa luottamustehtävissä ja rooleissa. Jokaiselle löytyy jotain. Toinen tykkää kirjoittaa, toisen intohimo voi olla talousasiat, joku haluaa vaikuttaa asioihin ja kehittää niitä sekä johtaa toimintaa, kun taas joku toinen haluaa järjestää tapahtumia tai koulutuksia. Omaa panostaan voi säädellä omien intressien ja ajankäytön mahdollisuuksien mukaan.

Viime vuosina olen ollut varsin aktiivinen jäsen ja mukana monessa. Jatkossa toimin enempi sivussa, mutta edelleen aktiivisesti yhdistyksen parhaaksi. Ja miksi? Siksi, että tämä on yhtä aikaa kivaa ja hyödyllistä.

Riikka Hannila

Riikka Kontio
Pohjois-Suomen jaosto

Jaana Tulonen - yhdistysaktiivi

Olen ollut yhdistyksen jäsen vuodesta 2006. Harmittelin kovin, etten ollut löytänyt yhdistystä aikaisemmin. Olin ensin rivijäsenenä. Vuoden 2007 lopulla minut houkuteltiin mukaan toimikuntaan järjestämään Turkuun kevätseminaaria ja vuonna 2008 mukaan johtokuntaan. Siitä sitten "matka" jatkui hallitukseen. Hallitusaikana olen ollut mukana järjestämässä yhdistyksen 50-vuotisjuhlaseminaaria Helsinkiin sekä yhdistyksen seminaareja Tampereelle ja Hämeenlinnaan.

Aktiivinen toimiminen yhdistyksessä on ollut erittäin antoisaa. Olen oppinut paljon uutta, tutustunut aivan ihaniin "sisariin" ympäri Suomea ja saanut tehdä sellaisia asioita, joita en omassa työssäni ikinä pääsisi tekemään.

Jaana Tulonen

Turun jaosto

Riitta Kähkönen

Olen toiminut Sihteeriyhdistyksen jäsenenä vuodesta 2009 ja oikeastaan siitä lähtien aktiivisena sellaisena. Melkein heti liittymiseni jälkeen aloitin johtokunnassa ja sain mieluisan pestin tiedottajana. Nautin suunnattomasti – sain tehdä mukavia juttuja idearikkaiden, taitavien ja niin positiivisten naisten kanssa. Sen jälkeen olen toiminut hallituksen varajäsenenä, Secretarius-lehden yhteyshenkilönä sekä koulutustoimikunnan vastaavana.

Tämä luottamustehtävä on ollut hyvin palkitseva. Kannustan ja ehdottomasti suosittelen kaikkia sihteeri- ja assistenttityötä tekeviä liittymään mukaan toimintaan ja ihan itsekkäistä syistä – hyöty on niin paljon suurempi kuin itse olisin koskaan voinut edes haaveilla.

Olen päässyt tutustumaan mahtavaan naisverkostoon, joka on aidosti kiinnostunut oman työnsä sekä koko alan kehittämisestä. Olen päässyt osallistumaan hienoihin ja ennen kaikkea hyödyllisiin tapahtumiin ja laadukkaisiin koulutuksiin. Yhdistystoiminta on lisännyt alueen yrityselämän ja palvelutarjonnan tuntemusta ja tätä kaikkea olen voinut suoraan hyödyntää työssäni. Johtokunnassa toimimisen rikkaus on, että aktiivinen väki vaihtuu ja näin yhdistys pysyy virkeänä ja muuntautumiskykyisenä.

Ensi vuonna nautin rivijäsenenä yhdistyksen tarjonnasta ja seuraan ihastuksella aktiivisten naisten osaamista. Viime vuosina yhdistyksen on pitänyt uudistua ja se onkin ottanut huiman harppauksen eteenpäin. Sosiaalisen median kanavia on hyödynnetty  - meidät löytää mm. Facebookista, LinkedInistä sekä Sihteerin ääni -blogista. Uskon, että yhdistys on nyt entistä valmiimpi vastaamaan tämän ajan assistenttien haasteisiin ja toiveisiin!

Riitta Kähkönen

johdon assistentti
Pohjois-Suomen jaosto

Berita Korhonen - paikkakunnan vaihtaja

Kuulin Sihteeriyhdistyksestä ensimmäisen kerran joskus 80-luvun puolivälin jälkeen. Siihen aikaan yhdistyksen jäseniksi hyväksyttiin vain johdon sihteereitä – tai niin ainakin minun annettiin ymmärtää. Turha siis minun tuoreena osastosihteerinä oli asialla liiemmin päätäni vaivata.

90-luvun puolivälin paikkeilla vaihdoin asuinpaikkakuntaa, ja uudessa työpaikassani jälleen kuulin yhdistyksestä – yhtiön johdon sihteeri kuului yhdistykseen, ja hänellä oli pelkkää positiivista kerrottavaa toiminnasta. Silloin käsittääkseni mukaan hyväksyttiin jo laaja-alaisemmin kollegoja.

2003 vaihdoin jälleen paikkakuntaa. Meni kuitenkin vielä pari vuotta, ennen kuin kiinnostuin yhdistyksen jäsenyydestä. Eräs toinen harrastukseni tuli päätepisteeseen, ja tuli tilaus – aikaa ja innostusta – jollekin uudelle. Niinpä liityin jäseneksi vuonna 2006 Jyväskylässä. Siinä jaostossa osallistuin toimintaan melko aktiivisesti, mutta kuitenkin vain rivijäsenenä. Johtokuntaankin kerran kysyttiin, mutta en ollut vielä valmis.

2012 syksyllä vaihdoin taas asuinpaikkakuntaa. Sihteeriyhdistyksen jäsenyys auttoi erinomaisesti uudelle paikkakunnalle sopeutumisessa. Uudessa jaostossa Kuopiossa minut otettiin hyvin vastaan ja tunsin itseni tervetulleeksi. Toimintaan osallistumalla uusi paikkakunta tulee aivan eri tavalla tutuksi kuin vain normaalielämän kautta, ja siitä on hyötyä ammatillisestikin. Verkostoituminen auttaa, ja paikkakunnan majoitus-, kokous- ja ravintolatilat tulevat tutuksi, joten tilaisuuksien järjestäminen työssä on paljon helpompaa. Myös yritysvierailut ja koulutukset ovat tervetulleita ja hyödyllisiä. Ihka ensimmäinen kokoukseni uudessa jaostossa alkoi Kuopion kiertoajelulla, jonka veti yksi jäsenemme, joka toimii myös kaupunkioppaana. Miten sopiva aloitus tämä olikaan minulle! Jäsenmaksulle todellakin saa vastinetta moninkertaisesti!

Tällä kertaa annoin suostumuksen, kun johtokuntapaikkaa tarjottiin. Kausi on vasta alkamassa vuoden vaihteen jälkeen, mutta uskon, että toiminta on antoisaa ja syventää entisestään tutustumista ja tunnetta yhteenkuuluvuudesta. Ja on ihan reilua antaa välillä oma panos jaoston toimintaan, kun tähän asti on vain nauttinut toisten järjestämistä tilaisuuksista. Odotan innolla tätä uutta vaihetta Sihteeriyhdistyksessä!

BeritaKorhonen

Berita Korhonen
osastosihteeri
Itä-Suomen yliopisto
Hammaslääketieteen yksikkö
Kuopion jaosto

Riitta Koistinen - Jyväskylän jaoston kunniapuheenjohtaja

Sihteeriyhdistys ry:n Jyväskylän jaoston jäseneksi olen liittynyt 2000-luvun alkupuolella ystävättäreni yllyttämänä. Ja sitä päätöstä minun ei ole tarvinnut katua.

Aluksi olin muutaman vuoden rivijäsenenä ja edellisen puheenjohtajan houkuttelemana ryhdyin suoraan "puskista" puheenjohtajaksi ilman aikaisempaa johtokuntatyöskentelyä. Muut johtokunnan jäsenet olivat vanhoja tekijöitä, joten heidän opastuksella pääsin pian mukaan toimintaan. Puheenjohtajana toimin kolme vuotta peräkkäin. Oli yritysvierailuja, kuukausitapaamisia, messumatkoja, koulutuksia, ulkomaanmatkoja ja ties mitä. Näitä samoja tapahtumia on edelleen ja yritän osallistua mahdollisimman moneen, koska tiedän, että olemme haluttuja vieraita ja että tapahtumien järjestämisessä on nähty paljon vaivaa. Meitä on kohdeltu kuin piispaa pappilassa lähes joka paikassa. Lukuisia sellaisia ovia on auennut, elämyksiä tullut koettua ja monta kohdetta käytyä, joihin ilman tätä yhdistystä ei olisi ollut mitään mahdollisuutta päästä. Puhumattakaan niistä kaikista ihanista ihmisistä, joihin olen tutustunut näiden vuosien aikana.

Viime vuodet olen ollut enimmäkseen rivijäsenenä, mutta olen ollut mukana myös seminaarin ja ulkomaanmatkan järjestelyissä. Vuonna 2013 sain merkittävän huomionosoituksen, kun minut nimettiin jaostomme kunniapuheenjohtajaksi. Olen siitä erittäin otettu.

Työkaverini, joka myös kuuluu jaostoomme, sanoja lainatakseni: "Tämä on paras yhdistys ikinä, johon olen kuulunut"

Riitta Koistinen

osastosihteeri