Kevät koittaa ja mieli tekee ulos pimeän talven jälkeen. Päivittäinen ja säännöllinen liikunta olisi tärkeää meille kaikille. Aina on joku, joka kokee vaikeaksi lähteä liikkeelle. Mutta ihan pienin askelin, siitä se lähtee!

Tärkeintä olisi löytää itselle tietenkin se sopiva hetki, onko se sitten aamusta vai illasta vai sopivasti päivällä ja toinen tärkeä huomio on siinä, että löytää sen mieluisan lajin tai lajit. Kun nämä asiat ovat kunnossa, niin silloin arkinen liikunta tulee tehtyä.

Tärkeää on liikkua päivittäin

Jos kunto on päässyt heikentymään tai muutoin on tullut liikkua vähemmän, niin kannattaa aloittaa rauhallisesti ja lisätä liikuntaa tämän jälkeen pikku hiljaa.

Hyvä aloitus on esimerkiksi kävely, mikä harrastuksena on vieläpä ilmaista. 30-60 min päivässä riittää. Tämänkin ajan voi puolittaa eli 15-30 min kahdesti päivässä. Ajatuksena, että omassa tahdissa mennään reipasta kävelyä. Kuntosi lähtee nousemaan ihan huomaamatta.

Päivittäinen liikunta voi koostua myös esimerkiksi työmatkapyöräilystä tai vaikkapa pihatöistä.

Sitten, kun kunto nousee, voi lisätä tehoa aloittamalla hieman rasittavampaa liikuntaa. Hyviä liikuntamuotoja ovat myös esimerkiksi kuntopyöräily, uinti, kävely tai sulkapallo. Tärkeintä on löytää se mieluisin tapa liikkua.

Kannattaa muistaa laskea oma hyötyliikunta päivän liikuntaosuudeksi, sillä mikäpä sen parempaa ja mukavampaa hyötyliikuntaa kuin piha- tai puutarhatyöt! Kotiaskareista kun puhutaan, niin myös imurointi on hyötyliikuntaa.

Muista kuunnella kehoasi

Omaa kehoa kuunnellen opit liikkumaan turvallisesti. Kun liikunnan jälkeen koet olevasi virkeä, etkä uupunut, niin silloin liikunnan teho on ollut sopiva. Hyvä vinkki tähän on, että liikunnassa saa ja pitää hengästyä. Jos tuntuu, että väsähtää liikunnan jälkeen ja fiilis on epämukava, niin todennäköisesti olet rasittanut itseäsi liikaa. Hellitä silloin hieman. Muista olla itsellesi lempeä.

Liiku ilolla, älä pakota itseäsi, jos ei huvita. Ja muista olla maltillinen. Terveyttä ajatellen jokainen askel on hyväksi sinulle.

Liikunnasta voi oppia nauttimaan

Yhdistä liikuntaan myönteisiä kokemuksia. Kiitä itseäsi joka kerta, kun olet liikkunut. Näin opetat aivojasi yhdistämään myönteiset kokemukset liikuntaan. Endorfiinit kannustavat meitä liikkumaan, sillä liikunta vapauttaa verenkiertoon endorfiinihormoneita.

Jos käy niin, ettei liikunta enää kiinnostakaan, on hyvä tarkistaa lajivalikoima. Ehkäpä hiihto ei olekaan juuri sitä liikuntaa, mistä kehosi pitää. Olisiko uinti parempi ja lempeämpi vaihtoehto ja tulisiko niistä sinulle ja kehollesi parempi tunne ja fiilis! Tärkeää on todellakin löytää itselle ne mieluisat lajit tai se mieluisa laji.

Älä pakkoliiku, sillä siitä ei seuraa kuin turhaa stressiä. Muista palkita itseäsi silloin tällöin, jotta ylläpidät liikuntaa. Hyvä palkinto voi olla esimerkiksi uudet lenkkarit kävelyä varten. Tai tilaa aika hierojalle ja käy rentouttavassa hieronnassa. Näin lihaksetkin saavat huoltoa.

Tai sitten voit palkita itsesi esimerkiksi rentouttavalla, kehoa hoitavalla harjoituksella. Tällainen harjoitus voi olla esimerkiksi seuraava: Mene makuulle ja laita silmät kiinni. Hengitä normaalisti, normaaliin tahtiin. Jatka harjoitusta noin 5-10 minuuttia. Rauhallinen hengitys rentouttaa kehoasi.

Liikunnan jälkeen voi käydä rentoutumassa vaikkapa saunassa tai venytellä tv:n parissa.

Pieni muistilista liikunnan aloittamiseen:

• Maltti on valttia
  • Mieti laji / kokeile uutta
  • Yksin vai yhdessä?
  • Tee liikunnasta mukava hetki itsellesi ja koe onnistumisen iloa
  • Kaikki liikkuminen edistää terveyttä

Itse käyn kävelylenkillä soittolistan kera. Ilman musiikkia yksinkävely saattaisi olla aika tylsää. Latasin myös liikuntasovelluksen. On mukava seurata kuinka kaloreita palaa ja paljonko matkaa kertyy koko ajan suorittaessani liikuntaa musiikin tahdissa. Sinäkin voit ladata itsellesi oman.

Miten sinä teet liikunnastasi erityisen hetken itsellesi? Voit jakaa kertomuksesi minulle kommenttikenttään.

Liikunnan iloa sinulle tähän kevääseen!