Neulominen on parhaimmillaan stressin torjuntaa

Neulomiseen voi hurahtaa, allekirjoitan tämän täysin. Aika kuluu, kuin siivillä ihan huomaamatta. Tunnit uhkaavat loppua päivästä kesken eikä nukkumaankaan malta illalla mennä, kun joku kuvio tai pitsi täytyisi vielä saada valmiiksi. Pian tavoite saattaa kasvaa koko sukankin kokoiseksi, lapasista puhumattakaan. Kädenjäljen näkee konkreettisesti työn edetessä ja sehän tässä koukuttavaa on.

On tutkittu, että neulominen tuottaa hyvän olon hormoneja. On rauhoittavaa keskittyä teon alla olevaan työhön. Ajatukset lepäävät eikä stressi tai työasiat todellakaan pyöri mielessä. Viime vuotta en olisi ilman tätä harrastusta jaksanut, henkinen kuormitus oli pandemian ja muutosten myötä niin musertavan suuri.

Oma kokemukseni on, ettei koskaan ole liian myöhäistä aloittaa ja ottaa uusia neulonta haasteita vastaan. Myönnän, tätä en vielä muutama vuosi sitten olisi omalla kohdallani todellakaan allekirjoittanut. Innostuin haastavammista malleista ystäväni innoittamana, kun hän vakuutti, että Knit Along eli KAL-projekti on hyvä tapa aloittaa haastavampien mallien kokeilu ja ne valmistuvat kuin huomaamatta, sillä päivittäin julkaistava osa ohjeesta on sen verran lyhyt.

KAL tarkoittaa yhteisneulontaa eli neulotaan samaan aikaan tiettyä ohjetta. Kokoontumista ei tarvita vaan ohjeet ja tuki löytyy ryhmästä. Itse olen osallistunut joulukalenteri, ystävänpäivä ja äitien- sekä isänpäivä sukkien neulontaan. Taimitarha on esimerkiksi ryhmä Facebookissa, jossa säännöllisesti julkaistaan ihanan koukuttavia KAL-projekteja. Ryhmää ylläpitää Niina Laitinen, jolta on ilmestynyt nyt neljä neuleohjeita sisältävää kirjaakin.

Niinan haastattelu löytyy Yle Areenasta ”Kymmenettuhannet seuraavat Laitista somessa” https://areena.yle.fi/1-50755387

Haastavankin mallin saa neulottua ja apua voi kysyä kalenterin edetessä sekä ryhmästä, että mallin suunnittelijalta. Näin minäkin vain perussukkia aluksi neuloneena onnistuin haastavissa pitsineuleissa sekä upeissa kirjoneulemalleissa. Uuden kalenterin alkaessa ei aamulla viidenkään aikaan herääminen ilman herätyskelloa ole ollut hidaste, kun silloin ehtii tehdä päivän kierrokset tai kuviota valmiiksi ennen työpäivän alkua.

Yhteisneulonta on suosittua maailmalla ja sen suosio on kasvussa Suomessakin, kiitos kotimaisten sukkagurujen.

Tutustu artikkeliin; Rakkaus saa suomalaisen tarttumaan puikkoihin https://yle.fi/uutiset/3-11114371

Hoitavat langat

Haluaisin vielä tähän loppuun antaa vinkin aiheesta, johon kannattaa myös tutustua, jos kiinnostuit neulonnan ihmeellisetä maailmasta. Neulomisella on vaikutusta myös ihon ja niveltenkin hyvinvointiin. Lanka valinnoilla voidaan helpottaa omaa oloa monin tavoin. Lankoja on mm. käsitelty Aloe- veralla sekä Jojoba-öljyllä. Vaikutus voi olla jaloille ja käsille rentouttava sekä kosteuttava. Se hoitaa ja kosteuttaa käyttäjänsä lisäksi neulojankin käsiä.

Jos kiinnostuit, lue lisää; http://www.ullaneule.net/0208/artikkelit_sukkalanka.html

Tanja Koponen, Pohjois-Suomen jaoston jäsen

Kuvat: Tanja Koponen