Harrastus vie mukanaan, senhän tiedämme. Intohimoisesti tartumme oman rakkaan harrastuksen pariin. Toisille se voi olla puutarhanhoitoa, joillekin lukeminen, ristikoiden täyttämistä, käsitöitä, eläinten hoitoa… Onhan niitä, mutta tällä kertaa kirjoitan laulamisesta.

Haastattelin torniolaislähtöistä Sari Leppälää, joka tekee päivätyönsä lehtorina Lapin ammattikorkeakoulussa. Hän on intohimoinen iskelmämusiikin ystävä ja lopulta musiikista, tai lähinnä laulamisesta, tuli hänelle harrastus hyvin merkittävällä tavalla.

Kotoisin Torniosta

Sari on asunut Tornion Kaakamossa lapsuutensa ja nuoruutensa. Sittemmin hän on asunut Kemissä ja tällä hetkellä koti sijaitsee Övertorneålla. Sari on aikuinen nainen, lapset ovat muuttaneet pois kotoa ja avomiehensä Juhan kanssa kanssa elellään kauniissa maisemissa, pikku kylässä luonnon keskellä.

Sari on laulellut oikeastaan läpi elämän. Jo aikoinaan, kun hän oli töissä päiväkodissa, siellä tuli laulettua lasten kanssa paljon. Karaoke tuli harrastuksiin mukaan jo kymmeniä vuosia sitten. Sen harrastuksen myötä syntyi haave kokeilla esiintymistä keikoilla. Genre on iskelmää, mutta repertuaari on laaja ja laajenee tarpeen mukaan. Esityslistalta löytyy monentyyppisiä biisejä. Koko perhe on kannustamassa Saria laulajan ”uralla”.

Haaveesta tuli totta

Muutama vuosi taaksepäin Sari tapasi henkilön, joka ehdotti joulukonserttia. Siitä lähti konsertin suunnittelu ja toteutus. Tässä samaisessa hetkessä tarjoutui tilaisuus lähteä solistiksi tanssikeikoille, johon Sari päätti tarttua. Sitten luotiin biisilista ja alettiin harjoitella biisejä sekä esiintymistä. Ensimmäinen tanssikeikka oli Kemissä huhtikuussa 2019.

Korona sekoitti suunnitelmat, mutta uutta luotiin

Ennen pandemiaa Sari ehti bändin kanssa tehdä noin 10 keikkaa Pohjois-Suomen alueella. Keikkakalenteri oli täyttynyt kivasti, mutta lopulta kalenteri ja sovitut keikat peruuntuivat koronapandemian vuoksi.

Sari ei lannistunut, vaan alkoi työstää sekä itse että avomiehensä kanssa biisejä. Biisit menevät eteenpäin torniolaiseen studioon, missä niistä kaksi on jo valmiita ja julkaistuna sekä neljä uutta biisiä on viimeistä silausta vaille valmiina. Biisiaihioita syntyi useampia, joista studiossa valmistui syksyllä 2020 kaksi kappaletta. Valmiit biisit ”Auringon voimaa” ja ”Sinetti” löytyvät Spotifysta.

Tänä vuonna Sari alkoi tehdä yhteistyötä tuottaja Jari Puhakan kanssa. Yhteistyön tuloksena syntyi biisi ”Kesän tunnelma”, josta tehtiin myös perinteinen CD single. Kyseessä on Sarin oma biisi, jonka Jari tuotti. Tätä biisiä on soitettu myös radiossa. Samainen biisi löytyy myös Spotifysta ja YouTubesta, mikäli haluat käydä kuuntelemassa ja tutustumassa Sarin esittämään musiikkiin.

Tulevaisuus

Uusia biisejä työstetään koko ajan. Seuraavat neljä Sarin omaa biisiä valmistuvat tälle syksylle. Keikkoja tehdään taas oman työn ohella. Jos pidät iskelmämusiikista, niin Saria voi tilata keikkailemaan, ympäri Suomen. Kuten yhdistyksen tilaisuuksiin, yrityksen tai yksityisiin juhliin. Mikäli kiinnostuit, niin minulta saat hänen yhteystiedot.

Syksy tekee tuloaan, mutta Sarin sanoin voimme muistella kesää, kuten ”Kesän tunnelma” biisissä lauletaan: ”Tahdon nähdä kauneuden, jonka kesä tarjoaa, tahdon kokea kaiken sen, mistä talvella haaveillaan.”

Kaikkea hyvää Sarin harrastusuralle tästä eteenkinpäin ja kiitos haastattelusta.

Kuvat: Sari Leppälän oma albumi / Pixabay