Elämme eri viestintämuotojen aikaa, jolloin puhelin, tietokone tai tabletti ovat aina matkassa, tai ainakin jokin näistä, mihin menemmekin. On aivan selvää, että välillä väsyttää. Tarvitseeko aina olla tavoitettavissa tai vastata puhelimeen, kun se soi. Mikä neuvoksi.

Työaika määrittää tavoitettavuuden

Yleensä työaika on klo 8-17 välillä ja silloin on hyvä tavoitettavuus henkilölle.
Palavereissa ja kokouksissa on hyvä puhelin pitää äänettömällä ja kontaktoida henkilöä kokouksen / palaverin jälkeen tai kunnes on sopiva hetki.
Sähköpostin käyttöä on jokaisen helpompi kontroloida itse oman aikataulun mukaan.

Vapaa-aika on tärkeää omaa aikaa

Sen sijaan meidän ei tarvitse omalla vapaa-ajalla vastata työpuheluihin.
On tärkeää pitää selkeä työaika, vaikka tekisit työtä etänä. Sama pätee sähköposteihin. Työaikana ehtii kontroloida työsähköpostit.
Vapaa-aika on meidän jokaisen henkilökohtaista tärkeää aikaa, jolloin meidän tulisi kerätä voimia itselle.
Vapaa-ajalla voi kännykän laittaa kiinni, jos ei jaksa tai halua olla tavoitettavissa. Ja nimenomaan kokonaan kiinni.
Väsyneenä saattaa puhelimessa käyttäytyä epäkohteliaasti, josta saattaa jäädä paha mieli niin soittajalle kuin myös itselle.
Jos pidät puhelinta äänettömällä, etkä vastaa sen soidessa, on kohteliasta soittaa takaisin mahdollisimman pian ja antaa jokin selitys, miksi et vastannut. Tai toinen vaihtoehto tekstiviestillä voi kertoa milloin soittaa takaisin.
Nykyisin, kun puhelin on aina matkassa, ihmiset olettavat, että joka paikasta vastataan puhelimeen heti, mutta eihän niin tietenkään voi tehdä kaikkialla (esim. teatteri, kirjasto, kirkko tmv. paikka).
Hyvä sääntö onkin, että laita puhelin aina kiinni, kun / jos et voi vastata. On hyvä ennakkoon miettiä, voiko puhua vapaasti, jos puhelin soi ja vastaat.

Puhelinkäyttäytymisestä

Tapakouluttajat ja tutkijat ovat luoneet yhteiset säännöt mobiilietikettiin, joita he suosittelevat noudattamaan:

⦁ Älä soita puhelimeen ainakaan yöaikaan. Mielellään aamulla ei ennen klo yhdeksää ja illalla klo 21:00 jälkeen.
⦁ Laita puhelin kiinni, jos olet yleisellä paikalla tai missä on paljon ihmisiä. Puhuminen häiritsee myös muita. Tai jos haluat olla tavoittamattomissa, laita puhelin kokonaan kiinni.
⦁ Mieti milloin on sopiva hetki puhua puhelimessa. Jos vastaat puheluun, et voi samaan aikaan kommunikoida muiden ihmisten kanssa.
⦁ Mieti, tarvitseeko joka hetki olla tarkistamassa onko puhelin soinut tai onko tullut tekstiviestejä.
⦁ Jos sinulla on erikseen työpuhelin, harkitse sen käyttöä vapaa-aikana. Suositus on, että laitat sen kiinni vapaa-ajalla.
⦁ Jos jätät tietoisesti vastaamatta puhelimeen, on kohteliasta kertoa olevansa kiireinen. Sen voi kertoa tekstiviestillä tai jätämällä puhelimen vastaajaan viestin, että palaa asiaan heti, kun mahdollista. Yhteydenoton väistämistä voidaan pitää itsekeskeineä tekona. On myös epäkohteliasta soittaa ja jättää kertomatta mitä asiaa oli, jos ei saa henkilöä kiinni. Tässäkin tapauksessa jätä viesti vastaajaan tai kirjoita tekstiviesti.
⦁ Puhelimeen on kohteliasta vastata aina, kun puhelin soi.

Kohteliasta on myös:

⦁ Kertoa soittajalle, jos olet ulkomailla.
⦁ Sopia ystävien ja perheen kanssa, että kriisitilanteissa voi soittaa milloin vain.
⦁ Muistaa esitellä koko nimensä, kun puhuu tuntemattomien kanssa.
⦁ Ettei puhu isoon ääneen puhelimessa.
⦁ Älä puhu julkisesti yksityisiä tai työasioita.
⦁ Yksityiselämässä etiketti on tuttavallisempaa kuin työelämässä.
⦁ Aina täytyy miettiä, onko soveliasta soittaa ko. hetkellä.
⦁ Hymyile, kun puhut puhelimessa.

Hyvä on muistaa myös nämä:

⦁ Tekstiviesteihin pätevät lähes samat aikarajat kuin soittamiseen.
⦁ Sähköposteja voi lähettää milloin tahansa.
⦁ Sosaalinen media ja sosiaalinen suuntautuneisuus: Toimii kuten sähköposti. Eri välineitä ei ole pakko avata.

On myös tärkeää määrittää oma sosiaalinen suuntautuneisuus itselle. Haluaako suunnata sitä sosiaalisessa mediassa läsnäoleviin ihmisiin vai muualle.

Kuvat: Pixabay