Väriä toimistolle tai pukeutumiseen
Useita meitä kiinnostavat värit ja niiden merkitys. Väreillä on suuri vaikutus elämässämme. Värit vaikuttavat tekemisiimme, päätöksiimme ja tunteisiimme.
Mitä värit tarkoittavat?
Värit ovat kuin tunteita. Ne herättävät onnellisuutta, nautintoa, antavat energiaa ja saattavat aiheuttaa myös levottomuutta.
Värit ovat juurtuneet meihin henkilökohtaisista kokemuksista.
Väreillä on paljon tekemistä henkilökohtaisten mieltymystemme, kokemustemme, kasvatuksemme ja jopa kulttuurierojemme kanssa.
Mitä värit voivat meille tehdä?
On olemassa useita tutkimuksia siitä, kuinka ihmiset reagoivat tiettyihin väreihin, ja mitkä värit ovat kaikkein suosituimpia.
Professori Eva Hellerin mukaan sininen väri on keskimäärin kaikkein suosituin.
Mikä on värin merkitys?
Kaikilla väreillä on omat merkityksensä ja kaikilla väreillä on omat tietyt vaikutuksensa.
Värit stimuloivat aivojamme monella eri tavalla.
Jo aikoinaan taidemaalari Wassily Kandinsky on sanonut: ”Värit vaikuttavat suoraan sieluun.”
Värillä on todellakin vaikutusta ja merkitystä.
Värien psykologiaa
Mitä mikäkin väri tarkoittaa?
Eva Heller on tehnyt tutkimuksia väreistä ja professori Jennifer Aaker analyysejä muutamista väreistä:
Sininen
⦁ on harmonian, luotettavuuden ja sympatian väri
⦁ on olemassa 111 eri sinisen eri sävyä
⦁ on väreistä kylmin, mutta silti se liitetään hengellisyyteen ja fantasiaan
⦁ on kaikkein laajimmin käytetty väri toimistoissa ja businessmaailmassa
Punainen
⦁ on kuninkaiden, ilon ja vaaran väri
⦁ kuvastaa sekä rakkautta että vihaa
⦁ kuvastaa myös verta ja elämää
⦁ on dynaaminen, viettelevä väri, mikä nostattaa ihmisten sykettä
⦁ yksi käytetyimmistä väreistä markkinoinnissa
Keltainen
⦁ on maskuliininen väri
⦁ väri havainnollistaa ja suosii luovuutta sekä kuvastaa selkeyttä
⦁ värien psykologian ansiantuntijoiden mukaan keltainen on ristiriitainen väri: se esittää sekä hyvää että pahaa, optimismia ja kateutta, ymmärrystä ja petosta
⦁ markkinoinnissa väri kuvastaa optimismia ja nuoruutta, mutta sitä ei saisi käyttää kaupoissa liikaa, sillä se saa silmämme väsymään
Vihreä
⦁ on kasvun, uudistumisen ja uudelleen syntymisen väri
⦁ väri liitetään luontoon, terveyteen, tuoreuteen ja rauhaan
⦁ väristä on olemassa yli 100 sävyä
⦁ on väri, joka auttaa meitä rentoutumisessa. Masennuksesta kärsiville tämä on suositeltava väri.
Oranssi
⦁ saa aikaan positiivisia tunteita, sekä ”maun” tunnetta
⦁ väri liitetään muutokseen
⦁ markkinoinnissa väri heijastaa tunnetta ja lämpöä
⦁ liian voimakas oranssi sävy saattaa heijastaa aggressiivisuutta
⦁ väri on mainostamisen maailmassa suosituin
Violetti
⦁ on rauhoittava väri
⦁ väristä on olemassa 41 eri sävyä
⦁ väri symboloi voimaa, mutta myös epäselvyyttä
⦁ väri yhdistetään naisellisuuteen, taikuuteen ja hengellisyyteen
⦁ monet brändit käyttävät kyseistä väriä edustamaan mielikuvitusta, luovuutta ja viisautta
Mikä sinun mielivärisi on ja miten se sinuun vaikuttaa?
Kuvat: Pixabay
Värien merkitys konkretisoituu hyvin astioissa. Ruokalautanen… Valitsetko kirjavan, kukertavan, heleän, räikeän ja seesteisen yksivärisen vai jopa vain valkoisen.
Hienoa lukea, miten oma lempiväri eli vihreä analysoitiin. Taitaa olla täyttä totta. Kiitos Henna blogista :).
Onneksi värejä käytetään nykyään paljon rohkeaammin mm. työpaikkojen ja yleisten tilojen sisustuksissa. Niillä on suuri merkitys tilassa viihtymiseen.
Minä pukeudun yleensä tylsän mustavalkoisesti, joten iloisemman värisilmän omaava äitini, nyt 92 v, on antanut usein lahjaksi punaista – eli halunnut syöttää ”elämää” tähän värittömyyteen 🙂