Työpisteen siirtäminen kotiin tuli monelle nopealla aikataululla ja ennen kaikkea yllätyksenä. Henkilökohtaisesti koin aluksi tilanteen jännittävänäkin, mutta kun viikot vaihtuivat kuukauteen ja kuukausiin, huomasin kuinka tärkeitä työkaveri ovat ja kuinka paljon kaipaankaan asiakkaita ja yhteistyökumppaneita.

Muutos osaksi arkea

Koska muutos tapahtui nopeasti, oli tarvittavien työvälineiden hankinta melkoinen projekti! Kuulokkeet, hiiret ja näppäimistöt menivät sitä vanhinta myöten niitä myyvissä liikkeissä kuin kuumille kiville. Asiakaspalveluissa oli ruuhkaa, kun ei todellakaan uskaltanut lähteä liikkeitä kiertämään, oli jonottaminen linjoilla ja chatissa muutaman päivän työtehtävä.

Etäyhteyden toimivuus osoittautui haasteeksi alkuun, sillä nettiyhteyttämme käytti kotoa kaksi kokoustajaa samaan aikaan. Työpuhelimeni netin nopeus ei riittänyt pitämään yhteyttä yllä edes verkkoasemiin. Onneksi operaattoreiden omat sivut ja palvelut toimivat moitteettomasti ja nopeuden nostaminen onnistui helposti.

Teams on myös tullut tutummaksi meille jokaiselle tavalla tai toisella. Kun muuta keinoa ei ole ja nopealla aikataululla on kokoustettava, oppii kokemattomampikin käyttäjä paljon lyhyessä ajassa. Työpaikallani tietoturvan kannalta Teams oli ainoa turvallinen ratkaisu.

Tiedonhankintaa

Luin paljon erilaisia artikkeleja ja ohjeistusta siitä, miten poikkeusoloissa kannattaa toimia ja mitä ottaa huomioon. Löysin mielenkiintoisen artikkelin pandemian alkupuolella Ylen sivuilta ja he olivat koonneet siihen paljon hyviä vinkkejä tietotekniikkaan liittyen, jotka sopivat poikkeustilanteeseen nyt ja tulevaisuudessakin.

Artikkelissa on neuvottu mitä tehdä, jos tietokoneen tai modeemin kanssa on ongelmia, mihin kannattaa olla ongelmien kanssa yhteydessä ja haastateltu isoja ketjuja ja koottu mukaan heidän neuvojaan. Osa oli sellaisia mitä ei vielä itse ollutkaan ajatellut.

Tätä kirjoittaessani valmistaudun jo uuteen normaaliin, vai miksi kutsuisin tilannetta, jolloin toimistoa pakataan täältä kotoa ja valmistaudutaan siirtymään takaisin omalle tutulle työpisteelle. Jännittää sekin omalla tavallaan. Kummallista kyllä myös sairastumisen pelko lisääntyy muuttopäivän lähestyessä. Ensin lomalle kuitenkin.

Positiivisella mielellä kohti seuraavaa tuntematonta

Kuva: Pixabay

Kirjoittaja: Tanja Koponen, Pohjois-Suomen jaoston jäsen