Työpisteen siirtäminen kotiin tuli monelle nopealla aikataululla ja ennen kaikkea yllätyksenä. Henkilökohtaisesti koin aluksi tilanteen jännittävänäkin, mutta kun viikot vaihtuivat kuukauteen ja kuukausiin, huomasin kuinka tärkeitä työkaveri ovat ja kuinka paljon kaipaankaan asiakkaita ja yhteistyökumppaneita.
Muutos osaksi arkea
Koska muutos tapahtui nopeasti, oli tarvittavien työvälineiden hankinta melkoinen projekti! Kuulokkeet, hiiret ja näppäimistöt menivät sitä vanhinta myöten niitä myyvissä liikkeissä kuin kuumille kiville. Asiakaspalveluissa oli ruuhkaa, kun ei todellakaan uskaltanut lähteä liikkeitä kiertämään, oli jonottaminen linjoilla ja chatissa muutaman päivän työtehtävä.
Etäyhteyden toimivuus osoittautui haasteeksi alkuun, sillä nettiyhteyttämme käytti kotoa kaksi kokoustajaa samaan aikaan. Työpuhelimeni netin nopeus ei riittänyt pitämään yhteyttä yllä edes verkkoasemiin. Onneksi operaattoreiden omat sivut ja palvelut toimivat moitteettomasti ja nopeuden nostaminen onnistui helposti.
Teams on myös tullut tutummaksi meille jokaiselle tavalla tai toisella. Kun muuta keinoa ei ole ja nopealla aikataululla on kokoustettava, oppii kokemattomampikin käyttäjä paljon lyhyessä ajassa. Työpaikallani tietoturvan kannalta Teams oli ainoa turvallinen ratkaisu.
Tiedonhankintaa
Luin paljon erilaisia artikkeleja ja ohjeistusta siitä, miten poikkeusoloissa kannattaa toimia ja mitä ottaa huomioon. Löysin mielenkiintoisen artikkelin pandemian alkupuolella Ylen sivuilta ja he olivat koonneet siihen paljon hyviä vinkkejä tietotekniikkaan liittyen, jotka sopivat poikkeustilanteeseen nyt ja tulevaisuudessakin.
Artikkelissa on neuvottu mitä tehdä, jos tietokoneen tai modeemin kanssa on ongelmia, mihin kannattaa olla ongelmien kanssa yhteydessä ja haastateltu isoja ketjuja ja koottu mukaan heidän neuvojaan. Osa oli sellaisia mitä ei vielä itse ollutkaan ajatellut.
Tätä kirjoittaessani valmistaudun jo uuteen normaaliin, vai miksi kutsuisin tilannetta, jolloin toimistoa pakataan täältä kotoa ja valmistaudutaan siirtymään takaisin omalle tutulle työpisteelle. Jännittää sekin omalla tavallaan. Kummallista kyllä myös sairastumisen pelko lisääntyy muuttopäivän lähestyessä. Ensin lomalle kuitenkin.
Positiivisella mielellä kohti seuraavaa tuntematonta
Kuva: Pixabay
Kirjoittaja: Tanja Koponen, Pohjois-Suomen jaoston jäsen
Kyllä meidänkin 10 perheen taloyhtiössä Teamsin käyttö kuormitti linjoja ja operaattoria piti huudella apuun. Loppu sujui moitteettomasti. Alustat ovat tulleet tutuiksi, töiden ja opiskelun lisäksi, myös perheiden välisessä kommunikoinnissa. Tuskinpa uusia yhteydenpitotapoja olisi tullut otettua niin nopeasti käyttöön ilman koronapandemiaa. Jutussa mainitussa Ylen artikkelissa (linkki) on hyviä vinkkejä kotiin!
Sama homma, siirtyminen totaaliseen etätyöskentelyyn tuli eteeni odottamatta ja nopealla aikataululla. Mahdollisuus etätyöskentelypäiviin oli toki jo aiemmin ollut olemassa ja olin sitä hyödyntänytkin.
Meillä Teamsit ja muut työkalut olivat olleet toimistoissakin arkipäivää, samoin linjat toimineet moitteettomasti matkustettaessa jne. Näiden suhteen ei siirtymä ei tuottanut ongelmia.
Itse yllätyin siitä, kuinka nopeasti sisäistyivät videoneuvottelut ja -puhelut. Aiemmin Teams-kokouksissa äärimmäisen harvoin oli videokuva mukana, nyttemmin se on jo arkipäivää.
Kiitos toimivan tietotekniikan, voimme helposti työskennellä tarpeen vaatiessa myös etänä. Silti henkilökohtaisesti olen onnellinen ajatellessani toiveikkaana, että syksyllä voin palata toimistolle työskentelemään.