Monen yrityksen tai yhteisön verkkosivuilla on blogi, jonka tekstikokoelma antaa monipuolisen kuvan sen toimialasta, tuotteista tai palveluista ja henkilökunnan tai jäsenistön osaamisesta. Parhaimmillaan blogi tuo esiin myös kumppanuuksien ja verkostojen voimaa, jos yhteistyötä tehdään näkyväksi kirjoittamalla erilaisista kohtaamisista blogisisältöjä.

Miten blogitekstit sivuille syntyvät? Aika usein sisältöjä tuottaa vastuullisten vapaaehtoisten kirjoittajien joukko. Miten laajentaa kirjoittajapiiriä ja rohkaista muitakin asiantuntijoita kirjoittamaan blogitekstejä?

Jokainen blogikirjoitus maalaa omalla tavallaan sitä teosta, jota yhdistyksen jäsen, asiakas tai yhteistyökumppani katsoo. Asiakkaan mielikuva ja yhteisön maine rakentuvat jokaisesta viestistä ja jokaisesta teosta, jonka hän yrityksen tai yhteisön taholta kohtaa. Millä perusteella asiakas tekee päätöksen käyttää kyseisen tahon palveluja? Ainakin jos hänellä on vaihtoehtoja punnittavanaan, hän luultavasti vertailee verkkosivuja. Kummalla sivustolla hän viihtyy pidempään? Sillä sivulla, jossa on laadukas ja monipuolinen asiantuntijoiden kirjoituksia sisältävä blogiaarteisto vai sillä sivulla, jossa ei tällaista ole?

Mitä asiantuntevampia kirjoituksia blogista löytyy, sen paremmin asiantuntijuus välittyy lukijalle. Asiapitoinen sisältö kuuluu verkkosivuille, mutta silti tekstien tulisi olla myös viihdyttäviä ja mielenkiintoisia näköaloja avaavia, jotta ne tulisivat luettua. Miten kävijät löytävät verkkosivuille, elleivät timanttisen blogitekstin kautta? Ei kukaan huvikseen eksy verkkosivuille. Hän saapuu sinne, koska hän luki häntä kiinnostavan tekstin.

Lisää voimaa kirjoittajarinkiin

Kysytäänpä nyt, ketkä voisivat toimia bloggareina ja olla näin välittämässä mielikuvaa yhteisöstämme ulospäin. Kirjoittaisitko sinä seuraavan blogitekstin?

• No tuota. Periaatteessa kyllä, mutta osaankohan minä? En ole kielellisesti niin lahjakas, sanoo yksi.
  • Minulla on nyt niin paljon asioita meneillään, että täytyy jättää tällä kertaa väliin, tuumaa toinen.
  • Tuleeko se sitten ihan julkisesti nettiin, kysyy kolmas.

Olisi tärkeää saada lisää voimaa kirjoittajarinkiin, mutta miten rohkaista uusia kirjoittajia tuottamaan sisältöä ja vielä julkaisemaan se blogissa?

Tämä vinkkilista on sinulle, joka et ole vielä kirjoittanut erityisalastasi julkisesti. Sinun tekstillesi on tärkeä paikka edustamasi tahon blogissa.

1. Jos mietit, mistä aiheesta voisit kirjoittaa, niin aihe löytyy varmasti työnkuvastasi. Voit myös katsoa kalenteristasi, millaisissa projekteissa olet mukana ja pohtia, löytyisikö sieltä hyvä aihe. Anna tekstisi ensimmäinen versio jollekin kollegalle tai kaverille luettavaksi ja pyydä palautetta. Ehkä saat vielä jonkun hyvän näkökulman tekstiin tämän palautteen perusteella.
  2. Kielioppisäännöt ja lukihäiriön voi unohtaa. Aina löytyy joku, joka voi oikolukea tekstin ennen julkaisua ja laittaa pilkut paikoilleen.
  3. Kiire on huono tekosyy. Jos kaikki kantavat tasapuolisesti vastuuta blogin sisällöntuotannosta, ensinnäkin tekstikokoelmasta saadaan monipuolisempi ja toiseksi kirjoitusvuoro osuu kohdalle harvemmin.
  4. Kenen tehtävä on viestiä? Vain viestijöidenkö vai kenties laajemmin muidenkin asiantuntijoiden? Jokainen työntekijä välittää omille yhteistyökumppaneilleen ja sidosryhmilleen edustamansa tahon viestiä, halusipa hän tai ei.
  5. Persoonallinen tyyli saa näkyä teksteissä. Tekstien kautta ihmiset tulevat tutuksi ja sitä kautta myös heidän edustamansa yhteisö tulee heille läheisemmäksi.
  6. Mikä on pahinta, mitä voi tapahtua tekstisi julkaisun jälkeen? Jos teksti herättää keskustelua, on se vain positiivinen asia.
  7. Sinun ei tarvitse huolehtia liiasta näkyvyydestä tai julkisuudesta, jota tekstin julkaisemisen jälkeen seuraa. Luultavasti tekstiä lukee vain kyseisestä aihepiiristä kiinnostuneiden joukko.
  8. Jos sinua mietityttää se, että erityisalasi on hyvin arka aihepiiriltään, keskustele yhteisösi viestijöiden kanssa etukäteen niistä huolista, joita sinulla tekstin suhteen on.
  9. Jokainen kirjoittamasi teksti tuo esiin sinun osaamistasi. Kukaan ei ole asiantuntija ennen kuin hän kertoo olevansa sellainen. Jokainen teksti antaa sinulle mahdollisuuden profiloitua juuri siihen aiheeseen, josta kirjoitat.
  10. Kun olet saanut tekstisi julkaistuksi, voit linkata sen vaikka omaan ansioluetteloon. Teksti on osoitus omasta asiantuntijuudestasi ja viestinnällisiä valmiuksia arvostetaan työyhteisöissä ja rekrytointiprosesseissa.

Anna rohkeasti oma panoksesi edustamasi yhteisön eteen. Sitä arvostetaan kollegoiden ja johdon suunnassa ja saat siitä hyvää sisältöä myös omaan somevirtaasi.

Harriet Urponen
Kirjoittaja on oululainen viestijä ja viestintäalan yrittäjä Harriet Urponen/Saivo koulutus- ja ohjelmapalvelut

Kuvat: Artikkelikuva: Unsplash/Kelly Sikkema, tekstikuva: Unsplash/Nordwood, Harrietin kuva Reijo Koirikivi