On tulossa se aika vuodesta, jolloin yhdistystoiminnassa, niin yhdistys- kuin jaostotasolla, kaksi- ellei joillakin jopa tuplavuotiskaudet luottamustoimissa päättyvät vuoden lopussa, ja rekrytointi tulevista toimijoista on alkanut.

Fiilis on varmaan lähes kaikilla, että aika on mennyt kuin siivillä sovitellen varsinaisen palkkatyön haasteita vapaa-ajanharrastukseen. Hiuksia on varmasti saanut repiä ja tippakin on ajoittain tullut linssiin, kun tunne siitä, ettei vain repeä kaikkeen valtaa mielen. Itseäni aikoinaan vastaavissa tilanteissa auttoi sanonta ”energia synnyttää energiaa”, johon vieläkin uskon täysin. Venymme yllättävästi tarpeen vaatiessa. Jälkikäteen muistellessa on ihmetys, miten silloin ehdinkin ja jaksoin.

Ole rohkea ja ota luottamustoimi yhdistyksessä tai järjestössä vastaan. Älä pelkää, ettet osaa etkä tiedä mitään toiminnasta. Apua saa aina, kun kysyy – tämän voin luvata. Olen huomannut ajoittain, että yritetään viimeiseen asti pähkäillä ja tehdä asioita luullen, että tämä pitäisi jostain tietää. Pienintäkin asiaa kannattaa kysyä, sillä lähes kaikkeen on jo törmätty aiemmin ja moni asia ratkaistu. Pyörää ei siis tarvitse keksiä uudelleen. Yhdistyskoordinaattorina pyrin olemaan se tietopankki. Selvitän, jos en tiedä.

Kaikilla meistä sihteereistä, assistenteista ja vastaavista ei ole niin kovin mielenkiintoinen ja monipuolinen työ kuin haluaisimme. Itselle tuli aikoinaan ajoittain tunne, että tämä on tätä yhtä ja samaa paukuttamista päivästä toiseen – ainut lohtu ”tästä maksetaan”. Hainkin yhdistystoiminnasta juuri tuolloin lisävirkeyttä tekemiseen. Uskallus jäsenenä luottamustoimeen lupautumisesta antaa monin verroin näkemystä, kokemusta ja uuden oppimista koko yhdistyksestä ja sen annista. Ja tämä näkemys johti uusiin haasteisiin myös työpaikallani, sillä sain uskallusta lupautua erilaisiin projekteihin, josta sain sitä kaipaamaani lisäpiristettä työpäiviini.

Yhdistysverkostosta saadut kontaktit ovat vähän erilaisia kuin työpaikalla solmitut. Varsinaiseen palkkatyöhön ja sen tuomiin verkostoihin sitoutumisen lainalaisuus on eri. Yhdistyksen toiminnassa meillä on toinen näkökulma tekemiseen ja ympäröiviin ihmisiin. Tiedän niin monen hyvän ystävyyssuhteen alkaneen yhdistystoiminnasta ja jatkuneen lopun ikää. Monet luullut hyvät, yhteisen työpaikan tuodut ihmissuhteet saattavat päättyä yhteisen nimittäjän eli työn loppuessa.

Miksi en siis minä?

Ei kun rohkeasti mukaan vaan! Jos joku nykyisistä luottamustoimijoista ei ehdi sinulta kysyä, kerro heille itse halukkuudestasi. Luottamustoimissa löytyy jokaiselle varmasti sopiva rooli. Toimintaa pyöritetään yhdessä, joten kaikkia tarvitaan.

Odotan yhdistyskoordinaattorina innolla tutustumista uusiin toimijoihin.

Kuvat: Luontokuva: Sari Ollikainen, ryhmäkuva: Sihteeriyhdistys

#minunsihteeriyhdistys #ilotoimiayhdessä #sihteeriyhdistys