Suomessa ainutlaatuinen sihteerien ja assistenttien yhdistys, omana verkostoitumiskanavanaan eri yhteisöjen ja yritysten välillä, täyttää tänä vuonna jo 60 vuotta.

Tästä on kiittäminen meitä noin tuhatta jäsentä, jotka viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen haluavat tutustua eri toimijoihin ja edistää näin yhteistyötä yritysten kanssa työyhteisöjemme hyväksi.

Mutta johan on vuosi!

Tämä on myös vuosi, josta varmasti puhutaan vielä vuosikausia jälkeenpäin. Kysytään, että mitä teit koronavuonna 2020, olitko etätöissä, lomautettiinko sinut, sairastuitko, mitä tapahtui läheisillesi tai itsellesi.

Tämä on vuosi, kun piti olla kivaa ja piti juhlia, piti viettää tavallista arkea ja nauttia monista tapahtumista perheen ja ystävien kesken tai piti lähteä lomalle ulkomaille, kun kaikki suunnitelmatkin oli jo tehty.

Ja sitten kaikki pysähtyi. Myös meidän oma yhdistyksemme, jonka piti viettää upeaa 60-vuotisjuhlavuotta jaostoissa eri puolilla Suomea. Yhteistyökumppanimme ovat hätää kärsimässä, ja me, yritystemme avainhenkilöt, tunnemme myös sen tuskan mitä tästä kaikesta on seurausta ilman että voimme erityisesti ketään auttaa.

Jaostot järjestävät omat juhlansa

60-vuotisjuhla oli ensin tarkoitus toteuttaa yhtenä valtakunnallisena juhlana Helsingissä 6.11.2020 ja yhdistää siihen samalla syyskokous. Vaikka yhdistyksen periaatteena oli saada juhlia kaikkien jäsenten kanssa, todettiin hallituksessa ajatus yhdestä ainoasta juhlasta olevan mahdoton.

Esimerkiksi Pohjois-Suomen jaoston jäsenille kustannukset, Helsingissä päivän aikana toteutettavaan syyskokoukseen ja 60-vuotisjuhlallisuuksiin osallistumisesta, olisivat olleet moninkertaiset verrattuna lähempänä Helsinkiä asuviin jäseniin. Näistä syistä yhdistyksen hallitus päätti, että juhliin varattuja rahoja jaetaan jaostoille jäsenmääriin suhteutettuna.

Jokainen jaosto voi siis järjestää omanlaisensa juhlan. Osallistuminen on jäsenille näin myös helpompaa ja vaivattomampaa. Näistä kaikista, meidän kymmenen jaoston omista juhlista näemme otoksia täällä Sihteeriyhdistyksen tulevissa blogeissa ja Facebookissa kuvineen kaikkineen.

Secretarius historiaan ja yhdistys nykyaikaan

Painetun lehden viimeinen painos ilmestyi maaliskuussa. Kohtalokas maaliskuu. Maaliskuu, jolloin myös korona.

Yhdistyksen hallituksen ajatus painetun lehden lakkauttamisesta oli kytenyt jo pitkään. Monen muun yhdistyksen tavoin omaa lehteä ei ollut enää tarkoituksenmukaista jatkaa, vaan oli tullut aika nykyaikaisen informaatiokanavan ”bloggauksen” ja muun sosiaalisen median käyttöönotolle.

rantapenkki

Sihteeriyhdistyksessä on aika painaa puuta, jättää jäsenlehti historiaan ja tähyillä tulevaan bloggauksen muodossa

Sihteereiden ja assistenttien muuttuvat työnkuvat ovat luoneet myös otolliset hetket Sihteeriyhdistyksen toiminnan nykyaikaistamiselle. Nettisivu-uudistus, taloushallintajärjestelmän ja jäsenrekisterin uusiminen viimeisen vuoden aikana ovat olleet hienoja saavutuksia.

Jäsenemme ovat erittäin arvostettuja yhdistyksen yhteistyökumppaneille, joiden toiminta on tullut tutuksi jäsenille ympäri Suomea. Uusille rohkeille ja innokkaille jäsenille on aina tilaa yhdistyksessä, jonka toimintaa ei ohjaa politiikka, vaan innostavat yhteiset tapahtumat, koulutukset ja verkostoitumiset.

Olkaamme siis onnellisia upeista menneistä vuosista, nauttikaamme nykyhetkestä, innostukaamme uusista ideoista ja näkemyksistä ja ennen kaikkea – uskokaamme tulevaan!

Iloisia hetkiä tulevaan kesään ja juhlavuoteen,

toivottaa Taina Torvinen
varapuheenjohtaja