Kuinka monta pientä ihmistä onkaan ollut innoissaan koulun alkamisesta? Ekaluokkalaiset, joilla on tärkeä etappi elämässään. Samoin yläasteen, lukion, ammattikoulun tai korkeakouluopinnot aloittavat nuoret. Vielä vuosi sitten koulunkäynnin aloittaminen oli jännittävyydessäänkin normaalia. Mutta ei tänä vuonna.

Mikään ei tunnu olevan enää normaalia. Me, työelämässä vuosikausia olleet, olemme uuden edessä ja hieman epävarmoja selviytymisestä tässä digiloikkien maailmassa, ja siitä mitä kaikkea vielä tapahtuu. Nämä isot asiat koskettavat koko maailmaa, joka ainoaa ihmistä maan päällä.

Silti oman henkilökohtaisen elämän pienet ilot ja surut menevät hetkellisesti kaiken yläpuolelle. Kun lapsenlapsi pääsee ripille, eivät konfirmaationkaan rajoitukset haittaa ainutkertaista ilon ja riemun juhlaa. Kun ystävän hautajaiset pidetään kesän kauneimpana iltana, ei mielessä ole maailman murheet vaan ihanien muistojen ja läheisten surun ja tuskan jakaminen.

Elämä jatkuu.

Uskoa ja toivoa tulevaan

Elokuun myötä mökkijärven elämä hiljenee, ja linnut valmistautuvat muuttomatkoilleen. Uuden alussa nekin. Kaikessa on kuitenkin aistittavissa toiveita tulevan vuoden uusille yrityksille ja onnistumisille.

Kuvateksti: Yhdistyksen merkkivuoden juhlinnasta päättää kukin jaosto itsenäisesti. Tapahtumien kirjosta odotetaankin monivivahteista ja värikästä.

Aivan kuten Sihteeriyhdistyksen toiminta on muutaman hiljaisen kuukauden jälkeen ilahduttavasti ja turvallisesti elpymässä ja tulevaisuuteen luotetaan taas. Tutustutaan omaan kotikaupunkiin opastetuilla kierroksilla ja käydään teatterissa. Jäsenet pääsevät tutustumaan moniin erilaisiin palveluntarjoajiin ja vastavuoroisesti jäsenten työyhteisöt kohentavat tilauksillaan yhteistyökumppaneiden elintärkeää liiketoimintaa.

Tulehan rohkeasti mukaan tuleviin mukaviin tapahtumiin. Tapahtumien järjestäjät ovat sitoutuneet noudattamaan turvallisuus- ja hygieniamääräyksiä, joten mekin noudatamme niitä emmekä osallistu oireellisina.

Tämä poikkeusvuosi on myös Sihteeriyhdistyksen 60-vuotisjuhlavuosi, jota juhlitaan kaikissa jaostoissa omanlaisesti syksyn aikana. Voimme sitten vuoden lopussa huokaista: se oli sellainen vuosi se!

Kirjoittaja: Taina Torvinen, varapuheenjohtaja

Kuvat: Taina Torvinen