Lähes vuosi on kulunut Sihteeriyhdistyksen hallituksen päätöksestä lopettaa Secretarius-lehden tekeminen. Olennaisena perusteluna päätökselle oli, että lehden uskolliset ilmoittajat eli kokouspaikat, ravintolat ja tapahtumajärjestäjät  ovat muuttaneet radikaalisti markkinointiaan muun muassa verkkomainonnaksi. Lehdestä saadut ilmoitustulot romahtivat. Mitäs sitten tilalle? Käynnistimme aivan uuden tavan ilmaisulle yhdistyksessä eli bloggaamisen! Osaltaan se mahdollistaa yhdistyksen nettisivut entistä houkuttelevammiksi ja siitä edelleen sosiaalisen median sisällöksi. Näin tavoitamme suuremman lukijakunnan.

Keväällä blogimyyrät heräävät

Kevään aikana kuusihenkinen blogityöryhmä ideoi etäkokouksissa blogin nimeä, kategorioita, blogikirjoituksia ja niiden sijoittamista Sihteeriyhdistyksen verkkosivuille. Kategorioiksi määriteltiin Työ ja ura, Yhdistyselämää, Hyvinvointi, Lifestyle, Elinikäinen oppiminen, Vieraskynä. Blogityöryhmä sai myös koulutusta ja uskonvahvistusta toimilleen parissa koulutuksessa.

Yhdistyksen blogin nimeksi valikoitui työryhmässä Secretarius – enemmän yhdessä viidellä kategorialla siksi, että halusimme jatkaa kymmeniä vuosia julkaistun Secretarius-lehden nimeä ja vaalia sen muistoa. Sihteeriyhdistyksen ensimmäinen blogi näki päivänvalon toukokuun lopussa 2020. Yhdistyksen varapuheenjohtaja Taina Torvinen kirjoitti aiheesta Sihteeriyhdistyksen ikimuistoinen 60-vuotisjuhlavuosi.

Secretarius – enemmän yhdessä -blogi ei ole kuitenkaan sama kuin lehti eivätkä jutut ole lehtijuttuja. Haluammekin tällä kirjoituksella avata, mikä blogi on ja mitä on bloggaus.

Mikä on blogi?

Wikipediassa on blogi määritelty seuraavasti: Blogi (engl. blog, sanasta weblog) on verkkosivu tai -sivusto, johon yksi tai useampi henkilö tuottaa sisältöä enemmän tai vähemmän säännöllisesti niin, että uudet tekstit, videot, diat tai muu sisältö ovat helposti löydettävissä (yleensä sivun yläreunassa). Aiemmin julkaistut tekstit säilyvät luettavina ja muuttumattomina uusista teksteistä huolimatta. Blogin kirjoittajaa nimitetään bloggariksibloggaajaksi tai blogistiksi.

Blogissa voidaan julkaista sisältöä tekstin lisäksi myös kuvienvideokuvan tai äänen muodossa. Tiedon esittämisessä blogeille tunnusomaista muihin www-sivuihin verrattuna on ajan, linkityksen ja henkilökohtaisen näkökulman painotus. Muita blogien tyypillisiä piirteitä ovat kommentointimahdollisuus ja kirjoitusten pysyvät verkko-osoitteet.

Sana blogi on lainattu suomeen englannin kielestä, jossa blog on typistymä sanasta weblog ’verkkoloki’. Sana on peräisin 1990-luvun lopulta. Blogi alkaa olla vakiintunut nimitys tällaisille sivustoille. Muita käytössä olevia nimiä ovat weblogi, verkkoblogi, netlog, loki, verkkopäiväkirja ja nettipäiväkirja, vaikkakin kaksi viimeistä sopivat paremmin nimeksi vain sille blogien alalajille, jossa kirjoittaja kirjoittaa päivittäin omasta elämästään. Sanalla ”vlog” tarkoitetaan videomuodossa olevaa blogia. Tämä ilmaisu on yhdistelmä sanoista video ja blog.

Yhdistyksen blogin tavoitteet

Blogiryhmän tavoite on tarjota laaja-alaisen osaamisemme pohjalta ajankohtaista, hyödyllistä ja kiinnostavaa luettavaa toimistoalan ammattilaisille ja teemoistamme kiinnostuneille. Haluamme palvella eritoten jäseniä, mutta tavoittelemme bloggaamalla myös potentiaalisia jäseniä. Lisäksi pyrimme vahvistamaan brändiämme asiantuntijoina ja lisätä näkyvyyttä. Haluamme myös kasvattaa yhdistyksen verkkosivujen kävijämäärää.

Blogin aiheet

Blogin aiheet kumpuavat kirjoittajasta, hänen näkemyksistään ja aiheesta haetusta tiedosta. Näin ollen on haaste, jos joku teistä jäsenistä heittää ehdotuksen ”Mitäpä, jos kirjoittaisitte aiheesta…!” Tämä on hieno ajatus, mutta useimmiten ei toimi. Kirjoittajan pitää itse päästä aiheeseen henkilökohtaisesti käsiksi ja saada sitä kautta äänensä kuuluviin kaikille hyödyksi, iloksi ja huviksi.

Tavoitteemme on vastata blogeilla lukijoiden tarpeisiin ja auttaa kohdeyleisöä. Blogiryhmän jäsenillä on mukavasti erilaisia mielenkiinnon kohteita, joten paloa on kirjoittaa vaihtelevista aiheista erilaisille lukijoille. Samalla haluamme haastaa teitä jäsenet rohkeasti ottamaan meihin yhteyttä pienenkin aihekipinän syttyessä. Se, jolle kipinä syttyy, on monesti paras kirjoittaja ja vastassa voi olla lukija, joka on toivonut juuri tästä aiheesta kirjoittelua. Mikäli kuitenkin pelkäät, ettet osaa kirjoittaa, bloggarit auttavat mielellään ja sparrailevat kirjoitustasi niin, että se saadaan kaikille luettavaksi. Yhteistyöblogi on yksi tuotosmuoto – tässä on siitä esimerkki eli Ria ja Sari ovat kirjoittaneet tämän blogikirjoituksen.

Iloksemme olemme huomanneet, että Secretarius -enemmän yhdessä -blogeja luetaan ahkerasti! Tyypiltään blogikirjoitus ei ole samanlainen kuin lehtijuttu. Toki juttuja lukiessa voi tulla lukijana sinulle vahva mielikuva, että lukisit lehteä. Tämä onkin salainen aseemme, kun kirjotamme blogijuttuja. Toivomme jäsenien viihtyvän juttujen parissa ja saavan niistä uutta tietoa ja oivalluksia. Blogiryhmänä seuraamme analytiikkaa ja opimme tästä koko ajan lisää.

Tiedotusta blogin lisäksi

Yhdistyksen blogeista löytyy paljon tietoa myös yhdistyksen ja jaostojen toiminnasta – niitä kannattaa lukea. Yhdistys tiedottaa ajankohtaisista asioista uutiskirjeissä, verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa eli Facebookissa, Instagramissa ja LinkedInissä. Yhdessä nämä viestintäkanavat täydentävät toisiaan.

Pidetään yhdessä blogi vireänä! Oikein hyvää alkanutta vuotta 2021!

Kirjoittajat: Ria Korkiakangas ja Sari Ollikainen

Kuvat: Pixabay